Relaxáció

pszichologus_budapest_relaxáció4

A relaxáció, mint módszer abból indul ki, hogy az ember megújulásra képes, pihenési szükséglettel rendelkező, periodikusan működő szervezet. Minden pihenési fázis után a test és a lélek képes újult erővel felvenni a harcot a környezet kihívásaival, illetve új megoldásokat találni a problémákra. A relaxáció az érzelmi, intellektuális és fizikai ellazulást is magába foglalja, ami többféle technikával érhető el. Amennyiben úgy érzi, hogy szüksége van relaxációra, kérje pszichológus segítségét.

A relaxáció a pszichológiában az az érzelmi állapot, amikor az adott élőlény megszabadult a feszültségektől, melyeknek forrása lehet a harag, a félelem, vagy a szorongás. Az Oxford szótár szerint a relaxáció az az állapot, amikor a test és az elme mentes a feszültségektől és a szorongástól. A kikapcsolódás az agy frontális lebenye számára egyfajta könnyű drogként szolgál, amikor is a hátsó cortex impulzusokat küld a frontális kérgen keresztül, amely nyugtató hatással bír. A kikapcsolódást el lehet érni meditációval, autogén tréninggel és progresszív izomelernyesztéses technikával. A pihenés javítja a szervezet mindennapi stresszel való megbirkózását. A stressz lehet az okozója több mentális és fizikai egészségügyi problémának, ezért a nyugalmi állapot elérése előnyös a szervezet egészségi állapotának javítása szempontjából. Amikor feszültek vagyunk, akkor a szimpatikus idegrendszer aktiválódik, ami az ősi időkből származó “küzdj, vagy menekülj” reakciót idéz elő a szervezetben, ami hosszú távon káros hatással van a szervezetre.

A relaxáció a pszichológiában az az érzelmi állapot, amikor az adott élőlény megszabadult a feszültségektől, melyeknek forrása lehet a harag, a félelem, vagy a szorongás.

Az autogén tréning magyarra fordítva önmagából kiinduló, önfejlesztő gyakorlást jelent. A módszert a 20. század elején dolgozta ki J. H. Schultz német pszichoterapeuta, de csak a 20-as években mutatta be szélesebb körben, miután már tudományosan is igazolta a hatékonyságát. Abból indult ki, hogy mivel a hipnózis alatt is történnek testi változások – melegség-, elnehezedésérzés –, ezeket mi is elő tudjuk idézni magunknak, mindenféle külső segítség nélkül. Bebizonyította, hogyha a figyelmünket bizonyos testi érzetekre irányítjuk, akkor azzal valódi testi változásokat idézhetünk elő, amelyek sok esetben műszerekkel is mérhetők. A tréning folyamán csökkenhet a pulzus, a vérnyomás, emelkedhet a testhőmérséklet, létrejön egy ellazult állapot. Az autogén tréninget eleinte orvosi célokra használták, kiegészítő gyógymódként, például pszichoszomatikus betegségeknél, de mára pszichoterápiás módszerré vált. „A tréning során ugyanis a testi érzeteinken keresztül kapcsolatba léphetünk belső lelkivilágunkkal – mondja dr. Szőnyi Magda pszichológus, aki az elsők között kezdett autogén tréninget oktatni Magyarországon. – Például amikor a karunk elnehezedésére fókuszálunk, akkor megfigyeljük, hogy ennek hatására milyen érzés keletkezett bennünk. Nagyon sokszor fájdalomérzet jelentkezik, amely akár múltbéli traumákra is utalhat. Mindenkinek magának kell megtalálnia, milyen testi érzet milyen problémát jelez. Az a lényeg, hogy ami bennünk van mint lelki lehetőség, az felszínre kerüljön. Végeredményként elérjük, hogy valóban azok legyünk, akik vagyunk és lehetünk.

www.skultetiszabo.hu

Budapesti pszichológus, pszichológus budapest, pszichológus Budapest